Content marketing to strategia marketingowa opierająca się na tworzeniu i publikacji atrakcyjnych i przydatnych treści które mają ostatecznie zainteresować potencjalnego klienta naszymi usługami lub produktem.
Wraz ze wzrostem popularności treści reklamowych ludzie nauczyli się kompletnie nie zwracać na nie uwagi, a w Internecie spora część użytkowników korzysta z wtyczek skutecznie blokujących reklamy, takie formy marketingu znacznie obniżyły więc swoją skuteczność. Widząc migający baner użytkownik podświadomie „omija” go wzrokiem wiedząc że to bezwartościowa zawartość reklamowa. Zupełnie inaczej jest w przypadku content marketingu – użytkownicy Internetu poszukują wartościowych, ciekawych treści, porad, recenzji, rankingów czy zestawień, i znacznie chętniej przyjmą marketing w takiej formie.
Jak prowadzić skuteczną kampanię content marketingową
Ten typ marketingu musi być oczywiście prowadzony z bardzo dużym wyczuciem, by już na pierwszy rzut oka nie wyglądał jak typowe lokowanie produktu przedstawiające dany towar w samych superlatywach i odmieniające jego nazwę przez wszystkie możliwe przypadki. Bardzo istotna również jest forma, a także renoma naszych serwisów i ich popularność. Gdy nasz produkt czy usługa pojawi się w tekście czy filmiku zamieszczonym w popularnym serwisie internetowym z pewnością będzie skuteczniejszy niż na dopiero stworzonym Landing Page’u(chociaż oczywistym jest że zawsze należy zacząć od czegoś zacząć). Sama jakość treści również jest kluczowa, byle jak napisanych tekstów, na niezbyt interesujące tematy nikt nie będzie chciał czytać. Treści muszą być wartościowe na tyle by i bez zawartego w nim marketingu ktoś miał ochotę się z nimi zapoznać.
Dobór odpowiedniego kanału kontaktu z odbiorcą to kwestia kluczowa
Dobranie odpowiedniego kanału kontaktu do odbiorcy naszego produktu czy usługi to jeden z najważniejszych aspektów skutecznej kampanii content marketingowej. Zamieszczanie treści w miejscu w które zagląda nasz potencjalny klient, i w dodatku treści takich jakie lubi on czytać czy oglądać będzie z pewnością skuteczniejsze i mniej kosztowne niż działanie na oślep.
Dobrym przykładem będą tutaj gry video. Jeśli mamy np. popularny kanał udostępniający gameplaye, recenzje, czy tzw. walkthrough istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo że ktoś kliknie w zamieszczony w nim nasz reflink do sklepu sprzedającego sprzęt gamingowy, czy grę samą w sobie, niż gdybyśmy np. skupili się na platformach społecznościach z których gracze korzystają raczej sporadycznie, z kolei zainwestowanie w marketing telewizyjny to zupełny strzał w stopę, bo społeczność graczy telewizji nie ogląda prawie wcale.
Odpowiednia znajomość swojej grupy klientów, ich upodobań, czy zwyczajów w przypadku content marketingu jest kwestią niezwykle ważną, jeśli nie najważniejszą, „wyprodukowanie” treści jest zwykle dosyć kosztowe, a stworzenie takich które w żaden sposób nie trafią do naszego potencjalnego klienta to tylko strata czasu i/lub pieniędzy.
Dobrym rozwiązaniem, powszechnie stosowanym przez większe przedsiębiorstwa, jest zatrudnienie do content marketingu ludzi już mających swoją renomę i grono odbiorców będących jednocześnie naszym „targetem”. Ich doświadczenie będzie tutaj odgrywało niezwykle istotną rolę. Człowiek zaznajomiony z upodobaniami swojej grupy odbiorców będzie wiedział jakie treści zaciekawią potencjalnych widzów czy czytelników, lub od razu stworzy treści które będą w stanie łatwo do takiego użytkownika trafić. I trafią one do niego znacznie skuteczniej nawet jeśli nie będą podpisane znaną ksywką czy nazwiskiem.
Content marketing a SEO
Bardzo istotnym zadaniem content marketingu jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych(SEO). Publikowanie treści ciekawych, i chętnie oglądanych z pewnością przyczyni się do lepszego wypozycjonowania naszej witryny, a co za tym idzie zwiększa jej popularność i wiarygodność. Bazowanie na odpowiednich słowach kluczowych, i stosowanie się do zasad SEO jest tutaj niezwykle istotne. Algorytmy Google pozycjonujące naszą witrynę w wyszukiwarce „oceniają” treść naszej strony, a także jakość tekstów i treści na niej zamieszczanych.